Onderwijskwaliteit
Ons uitgangspunt op Thorbecke scholengemeenschap is om de kwaliteit van ons onderwijs hoog te houden. We stellen hoge eigen aan onze leerlingen en aan onszelf. We vinden het belangrijk om elke dag goede kwaliteit te bieden. Daar hebben onze leerlingen recht op.
We zijn steeds bezig onze kwaliteit blijvend te verbeteren. Dit begint bij alles goed in kaart brengen. Hiervoor zetten wij diverse instrumenten in, zoals vragenlijsten bij onze leerlingen, ouder(s)/verzorger(s) en personeel. Verder wisselen we regelmatig ervaringen uit met ouder(s)/verzorger(s) van de ouderraad en leerlingen van de leerlingenraad.
Visie op onderwijskwaliteit
De kwaliteit van ons onderwijs is te onderscheiden in kwaliteit zoals de inspectie deze definieert en de kwaliteit zoals we deze zelf definiƫren en tot uitdrukking laten komen in onze kernwaarden en ambities. Deze zijn terug te vinden in het schoolplan. Hierover is meer te lezen op onderstaande pagina.
Monitoren
Om een goed beeld te hebben van hoe onze school ervoor staat, brengen we de opbrengsten per kwartiel in beeld. Dit doen we op niveau van leerling, leerjaar, vak en docent. Op basis van deze gegevens voeren de schoolleiding en/of de adviseur kwaliteit en beleid gesprekken met de studieleiders, vakgroepen en/of individuele medewerkers.
Op leerlingniveau
We houden de onderwijsresultaten van leerlingen bij in Magister. Voor leerlingen van Onderwijsroute 10-14 doen we dat ook, maar dan in Simulise. Ouders kunnen hier de voortgang van hun kind volgen. Vanaf hun 18e verjaardag mogen leerlingen aangeven of hun ouders hun voortgang mogen blijven volgen. Na elk kwartiel
en/of toetsweek is er een leerlingbespreking waarin de voortgang van leerlingen wordt besproken. De mentor houdt samen met de studieleider het overzicht.
Op groepsniveau
Tijdens de leerling- en rapportbesprekingen bespreken we ook de klas als geheel. Als dat nodig is, kan de mentor samen met de studieleider besluiten om vaker een groepsbespreking te voeren. De mentor en studieleider bespreken regelmatig de klas als geheel om zo de groepsdynamiek te monitoren. Periodiek rapporteren de studieleiders de onderwijsresultaten van de afdeling aan de schoolleiding.
Op niveau van klassen en jaarlagen
Met het digitale programma CumLaude monitoren we de onderwijsresultaten op het niveau van klassen en jaarlagen. We informeren ook de vakgroepen hierover zodat ze tijdig kunnen (bij)sturen op resultaten. Om meer zelfsturend te kunnen zijn, hebben de studieleiders en vakgroepleiders ook zelf toegang tot CumLaude en analyseren ze zelf ook de data van de afdeling en vakgroep. De adviseur kwaliteit en beleid voert periodiek gesprekken met de studieleiders over resultaten van de afdelingen. Hierin worden resultaten van verschillende informatiebronnen gecombineerd.
Op schoolniveau
Jaarlijks monitoren we onze onderwijsresultaten in een rapportage. Op onderstaande pagina is hierover meer te lezen. Ook monitoren we het vervolgsucces van onze leerlingen in het voortgezet of vervolgonderwijs. Hierbij baseren we ons op het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs. De uitkomsten gebruiken we om ons onderwijs en de aansluiting op het voortgezet onderwijs of vervolgonderwijs te verbeteren.
Kwaliteitskalender
Alle activiteiten die we jaarlijks uitvoeren ten aanzien van het waarborgen van de kwaliteit, hebben we in een kwaliteitskalender opgenomen. Onze adviseur kwaliteit en beleid is verantwoordelijk voor de uitvoering en de coƶrdinatie van de activiteiten die we hierin hebben beschreven. Het werken vanuit de PDCA-cyclus staat hierbij centraal.